Simply Rent, ul. Wilanowska 55/2, 51-253 Wrocław

Samochód, nawet stosunkowo nowy i w pełni sprawny, może ulec niespodziewanej awarii. W końcu to tylko przedmiot. O ile w przypadku, gdy awarii ulegnie nasz własny prywatny samochód, oczywiste jest dla nas, że trzeba zająć się jego naprawą, o tyle sytuacja nie jest już tak oczywista, kiedy chodzi o awarię samochodu wypożyczonego. Co właściwie powinniśmy zrobić, kiedy to samochód z wypożyczalni się zepsuje? Jeśli się nad tym zastanawiacie, zachęcamy do przeczytania naszego artykułu. Znajdziecie w nim więcej informacji na ten dość interesujący temat.

Należy natychmiast zgłosić awarię wypożyczalni

Jeśli dojdzie już do jakiegoś problemu z samochodem, należy przede wszystkim od razu skontaktować się w tej sprawie z wypożyczalnią i zgłosić problem. Warto w tym miejscu nadmienić, że bardzo wiele wypożyczalni ma całodobowe linie telefoniczne, zatem można skontaktować się w tej sprawie o dowolnej godzinie. Po dokonaniu zgłoszenia klient może liczyć na to, że otrzyma od pracownika wypożyczalni samochodowej instrukcje co do dalszego postępowania. Często klient może liczyć  na podstawienie innego samochodu, dzięki czemu nie będzie musiał zmieniać swoich planów podróżnych.

Z czyjej winy doszło do awarii auta?

Każda awaria wypożyczonego samochodu oznacza, że trzeba jednoznacznie określić, co spowodowało uszkodzenie pojazdu. Przede wszystkim trzeba jednocześnie ustalić, czy awaria wynikła z niedociągnięć wypożyczalni (nieodpowiedni stan techniczny pojazdu) czy może jest winą klienta. Zdarza się zresztą i tak, że do awarii samochodu z wypożyczalni dochodzi na skutek nieszczęśliwego zbiegu okoliczności. Jak nietrudno się domyślić, ustalenie, kto lub co odpowiada za awarię samochodu jest ważne z tego względu, że trzeba ustalić także, kto poniesie koszty naprawy pojazdu.

Niewłaściwe użytkowanie samochodu

Niestety zdarza się ciągle, że dochodzi do uszkodzenie pojazdu na skutek nieprawidłowej eksploatacji samochodu. Warto zawsze, jeszcze przed podpisaniem umowy, upewnić się, jak wygląda odpowiedzialność kierowcy za awarie, które powstały w wyniku nieodpowiedniego użytkowania samochodu z wypożyczalni. Najczęściej chodzi tutaj o takie uszkodzenia, jak: uszkodzenie opon, felg, zatarcie silnika, zabrudzenie tapicerki w aucie, uszkodzenie tylnych okładzin hamulców (jazda na hamulcu ręcznym), spalenie sprzęgła, zablokowane skrzyni biegów.

W sytuacji, kiedy za uszkodzenie samochodu z wypożyczalni aut odpowiada klient, jest on zobowiązany także za pokrycie kosztów związanych z naprawą. Jedno jest pewne – nie wolno zatajać uszkodzeń auta, nawet jeśli nie uniemożliwiają one dalszej jazdy. Oprócz tego klient nie może naprawiać samochodu na własną rękę. Najczęściej wypożyczalnia współpracuje z konkretnym warsztatem. Klient pokrywa tylko koszty niezbędnych napraw.

Awaria nie z winy użytkownika

Trzeba zaznaczyć, że w przypadku, gdy awaria wynajmowanego pojazdu nie jest wynikiem nieprawidłowej eksploatacji, koszty napraw ponosi wypożyczalnia. Co więcej, klient może domagać się rekompensaty, jeżeli z powodu awarii poniósł konkretne szkody lub uszczerbek na zdrowiu. Wiadomo, że rzetelne wypożyczalnie samochodów dokładają starań, aby wypożyczane przez nie pojazdy znajdowały się w jak najlepszym stanie technicznym. Z drugiej jednak strony wypożyczalnie są najczęściej bardzo dobrze przygotowane na koszty związane z naprawą ewentualnych uszkodzeń. Z reguły wypożyczalnie dysponują nie tylko odpowiednimi pakietami ubezpieczeniowymi, ale także współpracują z warsztatami samochodowymi.

Zapoznaj się dokładnie z umową dotyczącą wypożyczenia auta

Wiadomo, że zawsze trzeba dobrze zapoznać się z podpisywanymi umowami. To oczywiście dotyczy także wypożyczenia samochodu w wypożyczalni. Warto oczywiście zawczasu zwrócić uwagę na to, jak reguluje umowa kwestię uszkodzenia samochodu. Bywa, że wypożyczalnie umożliwiają wykupienie przez klienta ubezpieczenia, które chroni przed odpowiedzialnością cywilną za spowodowane przez niego szkody. Jeśli z różnych przyczyn jesteście zainteresowani wykupem takiego ubezpieczenia, przeanalizujcie dokładnie jego warunki, bo te mogą się różnić w zależności od konkretnej firmy ubezpieczeniowej.